mandag 4. mai 2015

Dressjakkebordkort

Lenge siden siste innlegg her. Og jeg ble jo så smigret over forespørselen om jeg kunne vise hvordan jeg hadde laget bordkortene som jeg viste på facebook før helga, at jeg måtte bare hive meg til å lage et til slik at det ble en tutorial. Ideen bak kortet er ikke min. Googlet ulike bordkort og fant et bilde av dette, men ingen beskrivelse på hvordan det var laget. Så med litt prøving og feiling endte jeg opp med dette som jeg selv syntes fungerte bra. Håper beskrivelsen er grei nok :-)
Kutt en bit farget kartong i 19x7cm og preg denne på 8 cm og 11 cm.

Mål ut midten av kortsiden (3,5 cm) og ned 3,5 cm. Merk også av 1,5 cm inn på hver side. Kutt den lange streken og brett forsiktig for hand fra merket på 1,5 og ned til 3,5. Strykover med en bonefolder for å få en pen kant. Gjør dette på begge sidene.

Da skal det se omtrent slik ut.

Skjær så til en bit hvit kartong som er 10x7 cm. Preg den på kortsiden på 1 cm. Kutt inn 2,5 cm målt 2 cm fra toppen og ned slik at det blir som på bildet. Ta så en skapell og kutt litt ned for skjærekantene et kutt på 1 cm på midten av fronten. Det er er slipset skal inn. 

Brett til skjortekraven slik.

Ta et silkebånd og knyt en vanlig knute og dra denne forsiktig til på skrå og form knuten til det ser ut som en slipsknute. Festes med dobbelsidig tape foran og bak på kortet slik at slipset ligger pent.

Lim skjorten inni dressjakken. Her tok jeg å skar en bit til med hvitt i størrelse 8 cm x 7 cm som jeg limte på baksiden for å skjule der jeg hadde limt slipset på baksiden. Så skjærer du til det du måtte ønske av pynt. Her har jeg laget et stripe som er 1cmx3,5cm som beslag. Har sværtet kantene slik at de skal vises bedre. Har også skåret ut en lomme på 1cmx1,5cm og klippet til litt hvit kartong som utgjør lommetørkelet og til slutt limt på en knapp og navneteksten. Denne er printet ut på mattfotopapir og klippet til og festet med 3D puter slik at den står litt ut i fra selve jakka. 

Lykke til :-)

3 kommentarer:

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å se på bloggen min og at du legger igjen en kommentar til meg. Ønsker deg en fortsatt kreativ dag :-)